Keskeiset tapahtumat 2015

Ostimme keväällä ruotsalaisen Kredithanterarna-yhtiön vahvistamaan OpusCapitan asemaa Ruotsin markkinoilla. Tavoitteenamme on tehostaa asiakkaiden talousprosesseja niin, että käytettäväksi vapautuu mahdollisimman paljon käyttöpääomaa. Yritysoston avulla voimme tarjota houkuttelevan kokonaisratkaisun asiakkaidemme rahavirtojen hoitoon ja auttaa heitä optimoimaan käyttöpääomaansa.

Koska me haluamme olla robotiikassa kehityksen kärjessä, olimme mukana perustamassa Airo Island -yhdistystä (Artificial Intelligence & Robotics, keinoäly ja robotiikka). Tavoitteena on saada Airo-osaajat ja -toimijat yhteen luomaan uusia tuotteita ja konsepteja, joiden avulla Suomi nousee uudestaan maailman huippumaiden joukkoon niin digitaalisuuden hyödyntäjänä ja kehittäjänä kuin robotisoitujen palvelutuotteiden innovoijana.

Lopetimme syyskuussa toimintamme Slovakiassa, jossa olemme toimineet vuodesta 2008 lähtien. Päätös perustui yhtiömme strategiaan vetäytyä markkina-alueilta, joilla markkinajohtajuutta paikallisesti tarjottavien palveluiden osalta ei ole saavutettu.

Saimme OpusCapitalle lokakuun alusta uuden toimitusjohtajan, kun Patrik Sallner aloitti tehtävässä. Hän siirtyi OpusCapitalle MariaDB Corporationin toimitusjohtajan tehtävistä.

Myimme loppuvuonna Baltian paikallisia markkinoita palvelevat liiketoiminnot BaltCapille. Liiketoimintakauppa sisälsi Virossa ja Latviassa toimivan OpusCapita AS:n sekä Liettuassa toimivan UAB OpusCapitan. Jatkoimme kuitenkin toimintaa Baltian osaamiskeskuksissa, jotka palvelevat Baltian ulkopuolisia asiakkaita. Kauppa mahdollisti meille keskittymisen strategisiin liiketoiminta-alueisiin Euroopassa.