Uudet tuotteet ja palvelut

Postin ateriakuljetusten oheen liitettiin muita arkisen kodinhoidon palveluja, kun käynnistimme keväällä yhteistyössä Helsingin Diakonissalaitoksen Hoivan kanssa uudenlaisen kotipalvelun. Sama ihminen, joka tuo kotiin ruuan, hoitaa myös sen lämmittämisen, esillepanon ja esimerkiksi jääkaapin siivouksen ja roskien viemisen.

Viilea-ruokapostilaatikkoon on mahdollista toimittaa normaalin postin lisäksi kylmäsäilytystä vaativat päivittäistavarat ilman, että asiakas on kotona vastaanottamassa lähetystä. Kokeilimme palvelua menestyksekkäästi ensimmäisenä Suomessa kesästä 2015 alkaen Rauman kaupungin sosiaali- ja terveysviraston vanhuspalvelun kanssa. Kauppakassit toimitettiin palvelutalon edustalle asennettuihin Viilea-ruokapostilaatikoihin.

Laajensimme Baltiassa palvelupisteverkostoamme niin, että noutopisteverkostomme verkkokaupan paketeille kattaa nyt myös Latvian ja Liettuan. Virossa Postin pakettiautomaattiverkostolla on kolmasosan markkinaosuus Viron pakettimarkkinasta. Pakettiautomaatteja on Virossa 82.

Uusi pilvipalvelumme GLUE (General Layer for Universal eCommerce) avaa verkkokaupalle kasvun edellytykset. GLUEn avulla asiakkaat, verkkokauppiaat ja tavarantoimittajat pystytään kytkemään yhteen verkostoon. GLUE välittää asiakkaan tilauksen verkkokaupasta pilvipalveluun, josta toimitus voidaan ohjata asiakkaalle suoraan tavarantoimittajan varastosta, verkkokauppiaan omasta varastosta, Postin varastosta tai monikanavakauppiaan omasta kivijalkamyymälästä.

Otamme seuraavien kahden vuoden aikana vaiheittain käyttöömme modernin varastonhallintajärjestelmän. Teknologiselta kyvykkyydeltään maailmanluokkaa oleva järjestelmä mahdollistaa muun muassa automaattivaraston toiminnan optimoinnin. Järjestelmä otetaan käyttöön kaikissa varastoissa Suomessa.

Solmimme Tampereen kaupungin kanssa sopimuksen lähilogistiikkapalveluista, joita toimitetaan kotona asuville vanhuspalvelun asiakkaille. Heille toimitetaan muun muassa inkontinenssituotteita ja kirjaston kirjoja. Toimituksia on arviolta 10 000 vuodessa. Olemme hoitaneet lokakuusta alkaen Varsinais-Suomen kirjastojen aineistokuljetukset 43 toimipisteen välillä. Kuljetettava tavara on pääasiassa kirjoja, mutta mukana on myös muuta kirjastoaineistoa.

Jo 45-vuotinen perinne jatkui, kun eduskuntavaalien ennakkoäänestys järjestettiin huhtikuussa eri puolilla Suomea yhteensä 912 ennakkoäänestyspaikassa. Näistä 38 oli posteja. Postien lisäksi järjestimme ennakkoäänestyksen myös kahdessa kauppakeskuksessa.

Avasimme vuodenvaihteessa 2015–2016 Suomen monipuolisimman ja tehokkaimman muotilogistiikan palvelukeskuksen Orimattilan Pennalaan. Samalla siirsimme muotilogistiikan toiminnot myös Lahden Sopenkorvesta Pennalaan. Muotilogistiikan asiakkaat saavat meiltä myös kattavan valikoiman lisäpalveluja: mittatilausompelua, korjausompelua, merkkien painatusta, brodeerausta, otsonointia/hajunpoistoa, tahranpoistoa ja verkkokaupan ratkaisuja.