Keskeiset tapahtumat 2015

Posti solmi Ilkka-Yhtymän kanssa jatkosopimuksen yhteistyöstä sanomalehtien jakelussa Etelä-Pohjanmaalla ja Vaasassa. Ratkaisulla varmistetaan mahdollisimman hyvä Ilkan ja Pohjalaisen jakelujen palvelutaso ja kustannustehokkuus. Olemme kehittäneet jakelumallia yhteistyössä vuodesta 2007. Jakelumallista hyötyvät ennen kaikkea lehden lukijat. Tyytyväiset lukijat taas merkitsevät työtä erittäin ammattitaitoiselle jakeluhenkilöstöllemme.

Kiinalaisten verkkokauppojen Venäjälle suuntautuvat lähetykset toivat meille kymmenien miljoonien eurojen edestä uutta liikevaihtoa vuonna 2015. Tämä osoittaa sen, että pystymme tarjoamaan luotettavan, läpinäkyvän ja läpimenoajaltaan kilpailukykyisen toimitusketjun kasvavalle verkkokaupalle ja vastaamaan näin asiakkaiden odotuksiin.

Julkaisimme vuoden aikana noin 20 uutta postimerkkijulkaisua. Omat postimerkkinsä saivat muun muassa naisten päivä, suomalainen ylioppilaslakki ja Jean Sibelius. Raskaampaa musiikkia merkeissä edustivat Hanoi Rocks, The Rasmus, HIM, Apocalyptica, Children of Bodom ja Nightwish. Suomalaiset äänestivät vuoden 2015 kauneimmaksi postimerkiksi pääsiäisenä ilmestyneen Kevätviserrys-merkin, jossa talitintti laulaa pajunkissan oksalla.

Postin sähköisen Netposti-palvelun käyttäjämäärä kasvoi vuoden aikana 8 %, noin 636 000:een. Netposti-palveluun voi vastaanottaa virallisia kirjeitä, kuten laskuja, yli 22 000 yritykseltä ja yhteisöltä. Netpostin käyttö tuo lähettäjäyritykselle kustannussäästöjä ja nopeuttaa viestintää. Sähköinen kirje on perillä vastaanottajalla 1–2 vuorokautta paperista nopeammin. Netpostissa laskut ja esimerkiksi palkkakuitit ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.