Toimintaympäristö ja strategia

Posti on yhtiönä nyt aivan eri tilanteessa kuin vielä viisi vuotta sitten. Digitalisaatio vähentää päivittäin jaettavaa postia, ja kirjevolyymit laskevat noin 10 %:n vuosivauhtia. Postin monopoliasema on näillä näkymin lopullisesti historiaa alkaneena vuonna, kun postilakia muutetaan niin, että käytännössä kuka tahansa voi alkaa jakaa postia.

Digitalisaatio ja kilpailu mullistavat koko postialan tulevaisuuden. Laskevien volyymien takia postinjakelu kääntyy vuoteen 2019 mennessä selvästi tappiolliseksi ilman toiminnan tehostamista ja uutta liiketoimintaa. Haluamme olla edelläkävijöitä tässä murroksessa.

Postipalveluiden strategisena tavoitteena on johtava asema henkilökohtaisessa viestinnässä ja kotiin toimitettavissa palveluissa sekä monikanavaisessa ja reaaliaikaisessa kohdennetussa markkinoinnissa.

Suomen väestön ikääntyessä on kotiin vietäville palveluille kasvavaa kysyntää, minkä vuoksi ne tuovat uusia liiketoimintamahdollisuuksia Postille. Meillä on ylivertainen jakeluverkosto, joka kattaa koko Suomen. Tuomme uusia tuotteita myös markkinointipalveluihin, jossa digitaalisuus otetaan vahvemmin osaksi tarjontaa. Kasvumahdollisuuksia löytyy niin monikanavaisesta markkinoinnista kuin datan hyödyntämisestä. Erilaisia alueellisia malleja kehittämällä lehtipalvelumme voivat olla houkutteleva kumppani sekä nykyisille että uusille asiakkaille.

Kasvun lisäksi haluamme varmistaa kannattavuuden. Panostamme tähän tuotetarjonnan uudistuksella, hinnoittelulla, jakelumallien kehittämisellä ja uudella lajitteluteknologialla. Uudistumisesta hyötyvät myös meidän asiakkaamme: palvelumme ovat entistä parempia tekemään asiakkaidemme arjesta sujuvampaa.