Vuoden 2015 kohokohdat

Alle on koottu Postin kuluneen vuoden kohokohtia yritysvastuun näkökulmasta.

Tammi-maaliskuu 2015

Tammi-maaliskuu 2015

Postin hiilineutraali Posti Green -tarjoama laajeni alkuvuodesta kattamaan kaikki Postin palvelut Suomessa: postipalvelut, paketit, kuljetus- ja rahtipalvelut sekä varastopalvelut. Sataprosenttisen hiilineutraaleilla palveluillaan Posti on vihreän logistiikan edelläkävijä Suomessa.

Suomen edustajat Heikki Toikkanen ja Päivi Blom voittivat Postin ja kansainvälisen postijärjestön IPC:n Drivers' Challenge -ajotapakisan Ivalossa maaliskuussa. Kilpailuun kuului taloudellisen ja turvallisen ajamisen testejä sekä asiakaspalveluun liittyviä tehtäviä. Auton käsittelyn lisäksi kilpailussa kiinnitettiin huomiota siihen, miten sitoutunutta postiyrityksen johto on ympäristötavoitteisiin ja kestävään kehitykseen.

Huhti-kesäkuu 2015

Huhti-kesäkuu 2015

Posti aloitti yhteistyön Lassila & Tikanojan kanssa kuormalavojen uudelleenkäytöstä ja kierrättämisestä. Korjauskelpoiset lavat kunnostetaan ja varastoidaan. Korjauskelvottomat kierrätetään murskeena kierrätyspolttoaineeksi energiakäyttöön. Lisäksi Posti käynnisti pilotin L&T:n kanssa varastokohteissa syntyvän sidonta- ja kalvomuovin kierrättämiseksi.

Lanseerasimme loppukeväästä uuden verkkokoulutusohjelman Postin Työntekijän toimintaohjeen jalkauttamista varten. Toimintaohjeeseen on kirjattu kaikkia postilaisia koskevat yhtenäiset ja eettisesti hyväksyttävät toimintatavat. Koulutus on pakollinen kaikille postilaisille.

Olimme mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa ja työllistimme kaiken kaikkiaan 1 900 kesätyöntekijää.

Heinä-syyskuu 2015

Heinä-syyskuu 2015

Konsernin hankintajärjestelmien yhtenäistämisprojekti saatiin valmiiksi Suomessa ja Baltiassa, mikä edesauttaa hankintapolitiikan noudattamisen seurantaa. Konsernin hankintapolitiikkaan on kirjattu Postin sitoutuminen eettiseen ja vastuulliseen toimintatapaan.

Posti osallistui kansalliseen Energiansäästöviikkoon, jonka aikana henkilöstölle tiedotettiin aktiivisesti siitä, miten energiaa ja materiaaleja järkevästi käyttämällä voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä ja muita toiminnan ympäristövaikutuksia.

Posti oli mukana PopUp-sähköautopäivässä Helsingin Senaatintorilla. Postilla on käytössään useita vaihtoehtoisia ajoneuvoja, joista osa on testikäytössä ja osa pysyvästi kalustossamme. Valikoimaan kuuluu sähköpakettiautoja, biodiesel- ja biokaasuautoja sekä dual fuel -rekkoja ja jättimäisiä ekorekkoja.

Loka-joulukuu 2015

Loka-joulukuu 2015

Posti voitti PostEuropin CSR Coups de Coeur -yritysvastuupalkinnon Yhteiskunta-sarjassa ateriakuljetuspalveluillaan.

Postin pääkonttorilla järjestettiin tempaus liinavaatteiden ja aterimien keräämiseksi Suomen Punaisen Ristin vastaanottokeskuksiin. Lisäksi Posti tuki SPR:n pakolaisavustustoimintaa ympäri maata kuljettamalla aterioita ja tarvikkeita vastaanottokeskuksiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Järjestimme marraskuussa yhteistyössä Suomen Sotaveteraaniliiton ja Rintamaveteraaniliiton kanssa kampanjan, jolla kannustettiin lähettämään kiitostervehdys Suomen sotiin osallistuneille veteraaneille. Korttikampanja innosti suomalaisia, Posti välitti itsenäisyyspäivään mennessä veteraaneille 15 000 tervehdystä.

Postin henkilöstölehti Me postilaiset palkittiin Suomen parhaana henkilöstölehtenä.

Lahjoitimme jouluna asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden lahjoihin varatut rahat Suomen SOS-Lapsikylätoiminnan tukemiseen. SOS-Lapsikylä tarjoaa monipuolisia perhehoidon ja lastensuojelun palveluita apua tarvitseville perheille ja lapsille.