Case- ja videogalleria

Tutustu alla Postin vuoden 2015 caseihin ja vuosikertomuksen videogalleriaan täällä.

Eurooppa­lainen postimerkki edistää vihreää ajattelua

Eurooppa­lainen postimerkki edistää vihreää ajattelua

Eurooppalaiset postit julkaisevat keväällä 2016 yhteisen ympäristöaiheisen Think Green -postimerkin, jonka kuva-aihe on sama kaikissa maissa. Kuva-aihe valittiin suunnittelukilpailussa, jonka järjestämisestä vastasi eurooppalaisten postioperaattoreiden järjestö PostEurop. Kilpailun voitti kyproslaisen Doxia Sergidoun suunnittelema postimerkki. Myös Posti oli mukana kilpailussa.

Think Green -merkki on EUROPA-julkaisusarjan 60. postimerkki. Kukin maa lisää postimerkkiin omat maamerkinnät ja maksuarvot. Suomessa merkki julkaistaan toukokuussa 2016.

Voittaneen postimerkin kuva-aiheena on maalitela ja käsi, joka maalaa harmaaksi saastunutta maisemaa vihreäksi ja ympäristöystävälliseksi.

- Vihreä väri symboloi toivoa ja kannustaa parantamaan maailmaa. Merkki osoittaa, että vihreämmän planeetan luominen on ihan jokaisen omissa käsissä, kuvailee Doxia Sergidou.

Ajotapakisan voitto Suomeen

Ajotapakisan voitto Suomeen

Suomen edustajat Heikki Toikkanen ja Päivi Blom ajoivat Postin ja kansainvälisen postijärjestön IPC:n Drivers' Challenge -ajotapakisan voittajiksi Ivalossa maaliskuussa. Hopeasijalle taituroivat Tadgh Linehan ja Tommy Dempsey Irlannista ja pronssille Andres Rojas Ruiz ja Santiago Munoz Espanjasta.

Kansainvälisessä ajotapakisassa eri maiden postityöntekijät kilpailivat taloudellisen ja turvallisen ajotavan mestaruudesta. Taitoradalla mitattiin kilpailijoiden auton käsittelytaitoa. Kilpailijat muun muassa pujottelivat keilaradalla, tekivät taskuparkin ja peruuttivat merkkikeppien välistä. Ekoradalla seurattiin taloudellista ajotapaa 15 kilometrin lenkillä. Ajoreitillä jaettiin kirjeitä postilaatikoihin ja luovutettiin paketti asiakkaalle.

Internal Post Corporation (IPC) on postialan yhteistyöjärjestö, jolla on 24 jäsenmaata.

Makeis­logistiikkaa Venäjällä

Makeis­logistiikkaa Venäjällä

Venäläinen makeisvalmistaja UNICONF valitsi Itella Venäjän ainoaksi logistiikka- ja varastokumppanikseen kesällä 2015. Yritykset ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2006 lähtien.

UNICONF on Itä-Euroopan suurin makeisvalmistaja ja markkinajohtaja Venäjällä. Se tarvitsee varastotilaa yli 20 000 kuormalavan verran, mikä kattaa karamelleja, kakkuja, suklaata ja muita nopeasti liikkuvia makeistuotteita. Näin valtavia varasto- ja käsittelypalveluita varten Itella Venäjä on palkannut lisää henkilöstöä varastollensa Krekshinoon.

Itella Venäjä, joka on osa Posti Groupia, on toiminut Venäjällä vuodesta 2008 lähtien. Meillä on Venäjällä yli 500 000 m² verran varastotilaa sekä yli 2 800 työntekijää, jotka palvelevat sekä paikallisia että globaaleja yrityksiä.

Posti toimittaa Jokereiden fanituotteet

Posti toimittaa Jokereiden fanituotteet

Jääkiekkojoukkue Jokerit uudisti loppukeväästä fanituotteidensa verkkokaupan. Uudistuksen yhteydessä Jokerit valitsi toimitusketjuratkaisukumppaniksi Postin.

Elokuusta 2015 alkaen Posti on hoitanut niin tuotteiden varastoinnin, kuljetuksen ja pakettien toimittamisen, kuin niihin liittyvät palvelut kuten lahjapakkaamisen. Yhteistyössä korostuu pelkän varastointipalvelun laajennus koko tilaus-toimitusketjun hallintaan.

- Posti on tunnettuna, luotettavana ja modernina toimijana Jokereille erinomainen yhteistyökumppani. Fanituotekysyntämme on alati kasvussa, ja Postin avulla pystymme palvelemaan kannattajiamme nopeasti, varmasti sekä samalla kustannustehokkaasti, sanoo Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen.

Postin ensimmäinen ja Euroopan nykyaikaisimpiin kuuluva automaattivarasto palvelee erinomaisesti verkkokaupan tarpeita. Syksyllä Vantaan Voutilaan valmistuneen automaattivaraston automatisoitu tilausten keräily nopeuttaa Postin toimituksia entisestään ja tarjoaa ainutlaatuista kilpailuetua verkkokauppiaille.

Digitalisaatio on suuri mahdollisuus

Digitalisaatio on suuri mahdollisuus

Posti oli heinäkuussa mukana Porissa kesän suurimmassa yhteiskunnallisessa keskustelutapahtumassa, SuomiAreenassa. Postin paneelin aiheena oli "Miten digitalisaatio muuttaa kauppaa ja taloutta?"

Digikeskustelussa olivat mukana Posti Groupin toimitusjohtaja Heikki Malinen, elinkeinoministeri Olli Rehn, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala ja Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen. Paneelin juonsi Amcham Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Helenius.

Panelistien mielestä digitalisaatio on suuri mahdollisuus, kunhan pidetään huoli siitä, että me Suomessa pysymme mukana kehityksessä – ja mielellään kärkikaartissa.

- Tärkeä tavoitteemme myös valtiovallan puolelta on palauttaa Suomi digiosaamisen ja digitalisaation kärkimaaksi. Digitaalinen osaaminen on hallitusohjelman kärkihankkeita ja avainkysymys Suomen menestykseen, Olli Rehn painotti.

Juhani Pekkala totesi, että digitaalinen muutos tapahtuu erilaisten yritysten kautta, joten kykyä reagoida muutostarpeisiin pitää vahvistaa. Myös Kaupan liitto järjestää verkkokaupan koulutustilaisuuksia, joihin on osallistunut jo satoja kauppiaita.

- Digitalisaatio on räjähdysmäinen ilmiö. Onko Suomi ja järjestelmämme riittävän nopea muuttumaan mukana ja varmistamaan kilpailukykymme, kysyi Leena Mörttinen.

Robottikopteri lensi Suomen­linnaan

Robottikopteri lensi Suomen­linnaan

Posti toteutti syyskuussa kokeilun, jossa testattiin tulevaisuuden teknologiaa verkkokauppalogistiikassa ja postinjakelussa. Kokeilussa testattiin robottikopterin hyödyntämistä jakelu- ja kuljetustehtäviin ensimmäistä kertaa Suomessa ja ensimmäistä kertaa Euroopassa asutussa kaupunkiympäristössä.
...Lue lisää

Robottikopteri lensi pakettia kuljettaen muun muassa Helsingissä mantereelta Unescon maailmanperintökohteeseen Suomenlinnaan.

Kokeilu oli osa uudistuvan Postin toimintaa. Posti kehittää ja testaa verkkokauppaa tukevia nopeita ja helppoja jakeluratkaisuja ja -tapoja yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Uudet teknologiat tekevät verkkokaupasta sekä lähettäjille että vastaanottajille yhä helpompaa ja nopeampaa.

Postin yhteistyökumppaneita kokeilussa olivat robottikopterikokeilun tekniikasta ja operoinnista vastaava Sharper Shape Oy ja Verkkokauppa.com. Luvan kokeiluun myönsi Liikenne- ja viestintäministeriön alainen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Saumaton hankinnasta maksuun -ketju

Saumaton hankinnasta maksuun -ketju

Asuntosijoitusyhtiö SATOlla on selkeä tavoite: ennustettava ja läpinäkyvä prosessi hankinnasta maksuun.

SATO siirsi ostoreskontransa OpusCapitalle kesällä 2014. Kokonaisuuteen kuuluu ostoreskontrapalvelut ja -järjestelmät pilvipalveluna sekä prosessin kehittäminen. Alkuvuodesta 2015 SATO otti lisäksi käyttöön OpusCapitan kumppanin tarjoaman uuden hankintajärjestelmän.

- Valitsimme kumppaniksemme OpusCapitan, koska heillä oli kokonaisnäkemystä. He pystyivät myös tarjoamaan tarpeisiimme sopivat järjestelmät ja palvelut nopeassa aikataulussa. Olen todella tyytyväinen heidän yhteistyökykyynsä ja joustavaan asenteeseen, jolla he tekevät töitä. OpusCapita räätälöi palvelukokonaisuutensa valmiiksi ja mietti, miten juuri me hyödymme siitä, sanoo SATOn hankintapäällikkö Yaron Nadbornik.

SATO saa laskuja kaikkiaan 1 800 toimittajalta. Ostolaskuja hyväksyvät satolaisten lisäksi 40 Realia Management Oy:n isännöitsijää. Ostoreskontrapalvelujen siirto OpusCapitalle on jo nopeuttanut ostolaskujen kiertoa, ja uudistetun prosessin toiminnallisuutta lisätään vielä muun muassa hankintatilausten ja ostolaskujen automaattisella täsmäytyksellä.

Painettu mainos jää paremmin mieleen

Painettu mainos jää paremmin mieleen

- Painettu mainos jää jopa 24 % paremmin mieleen, kun sen havaitsemiseen käytetään paitsi näkö- myös tuntoaistia, kertoi David Brennan, yksi Royal Mailin 'Private Life of Mail' -tutkimuksen tekijöistä. Brennan kertoi tutkimuksen tuloksista Postin Markkinointipalveluiden asiakastilaisuudessa elokuussa.

Tutkimus oli uraauurtava, sillä se yhdisti perinteisen markkina- ja mediatutkimuksen muun muassa aivotutkimukseen, haastatteluihin ja analyyseihin sekä etnografiseen, kansan elämään liittyvään tutkimukseen.

Tutkimus osoitti, että painetulla mainoksella on vahva rooli kuluttajan ostokäyttäytymisessä. Kuluttajat reagoivat printtimainokseen emotionaalisemmin kuin esimerkiksi televisio- tai nettimainontaan. He myös muistavat lukemansa paremmin, ja painetut mainokset johdattavat kuluttajat tehokkaasti verkko-ostoksille.

- Teknistyneessä, digitaalisessa maailmassa käsin kosketeltavan mainoksen lähettäminen voi muodostua keskeiseksi tekijäksi kuluttajan tehdessä ostopäätöstä, Brennan painottaa.

Tarkkaa palapeliä

Tarkkaa palapeliä

Timo Tikkanen Olvista ja Jari Vänskä Postista rakentavat työtovereineen sadoista yksityiskohdista koostuvaa palapeliä, jossa Postin täysperävaunuyhdistelmät kuljettavat Olvin juomia eri puolille Suomea turvallisesti ja nopeasti. Tikkanen työskentelee Olvin toimitussuunnittelijana Iisalmessa, Vänskä kuljetussuunnittelijana Postin ajojärjestelyssä Kuopiossa.

Huippusesonkina Pohjois-Savosta lähtee vuorokaudessa yli 70 autolastillista oluita, siidereitä, virvoitusjuomia ja mineraalivesiä tien päälle. Juhannuksena, jouluna ja hiihtolomien aikaan suomalaiset ostavat satojatuhansia litroja Olvin juomia yhden päivän aikana.

Yhteistyö alkoi vuonna 2004 Olvin ja Transpointin välillä. Yrityskaupan myötä Transpointin liiketoiminta siirtyi vuonna 2012 Postille.

Yhteistyö on kasvanut pikkuhiljaa laajaksi kokonaisuudeksi. Posti kuljettaa Olvin tuotteita siirtokuljetuksina Olvin terminaaleihin tai Postin Olville vuokraamiin terminaalitiloihin sekä keskusliikkeille. Niistä tuotteet jaetaan kauppoihin, kahviloihin, ravintoloihin ja kioskeihin sekä lukuisiin yleisötapahtumiin. Posti hoitaa myös osassa Suomea panimotuotteiden jakelun ja hyllytyksen. Paluukuljetuksina Posti rahtaa Olville kierrätettyjä lasisia ja muovisia juomapulloja sekä alumiinisia juomatölkkejä. Mukana kulkee myös kennopohjia ja rahtilavoja.

Posti vastaa Anttilan toimitusketju­palveluista

Posti vastaa Anttilan toimitusketju­palveluista

Anttila ja Posti solmivat joulukuussa sopimuksen Anttilan tavaratalojen ja verkkokauppojen toimitusketjuratkaisuista. Sopimuksen myötä Posti vastaa yhteensä 25:n Anttila- ja yhdeksän Kodin1-tavaratalon sekä Anttila.com- ja Kodin1.com-verkkokauppojen varastointipalveluista lisäarvopalveluineen, tuotteiden kuljetuksista varastoista myymälöihin ja verkkokauppatuotteiden kuljetus- ja palautuspalveluista kuluttaja-asiakkaille.

- Olemme erittäin innoissamme, että Suomen yksi suurimmista kaupan alan toimijoista valitsi Postin koko toimitusketjunsa logistiikkakumppaniksi. Kykenemme yhdistämään ainutlaatuisella tavalla Anttilan verkkokaupan ja tavaratalojen tuotteiden varastoinnin lisäarvopalveluineen yhteen paikkaan, josta toimitukset niin tavarataloihin kuin kuluttaja-asiakkaille sujuvat optimaalisesti, sanoo Toimitusketjuratkaisut-yksikön johtaja Harri Kämppä Postista.

Anttila jatkaa uudistuksia ja avaa uusia tavarataloja vuoden 2016 aikana. Toimitusketju- ja logistiikkatoiminnot ovat osa käynnissä olevaa uudistustyötä.

- Lähtökohdaksi toimitusketjuratkaisuiden tuottajaa valitessa otimme sen, että palveluntuottaja tarjoaa toimitusketjuratkaisut, jotka tukevat Anttilan uudistumista. Näemme sopimuksemme Postin kanssa pelkkää palvelusopimusta merkittävämpänä kumppanuusratkaisuna, kun rakennamme menestyvää suomalaista monikanavaista kauppaa, sanoo toimitusketjusta vastaava johtaja Arto Gauffin Anttilasta.

Posti liikutti nuoria jalkapallon parissa

Posti liikutti nuoria jalkapallon parissa

Posti on ollut pitkäjänteisesti mukana tukemassa suomalaista jalkapalloilua niin huippu- kuin ruohonjuuritasolla. Toimimme Palloliiton pääyhteistyökumppanina vuosien 1994–2015 aikana.

Osana yhteistyötämme Palloliiton kanssa huolehdimme myös tulevaisuudesta ja nuorten liikunnan lisäämisestä Osoitteena Futis -hankkeen tiimoilta. Postin tukemana hankeseuroissa järjestettiin vuoden 2015 aikana noin 400 päiväkoti- ja koulutapahtumaa, ja mukaan saatiin noin 200 uutta nuorta harrastajaa sekä perustettiin lähes 100 uutta toimintaryhmää.

Osoitteena Futis -hankkeessa on kolme kohderyhmää: tyttöjen ja poikien jalkapalloharrastuksen tukeminen sekä harrasteryhmätoiminnan kehitys. Toiminnan tavoitteena on esimerkiksi alle 10-vuotiaiden harrastajien määrän lisääminen sekä yhteistyön kehittäminen seurojen, päiväkotien ja koulujen välillä.

Ateria­kuljetuksille yritysvastuu­palkinto

Ateria­kuljetuksille yritysvastuu­palkinto

Postin ateriakuljetukset voitti PostEuropin CSR Coups de Coeur -yritysvastuupalkinnon. Euroopan 52 maan yhteisjärjestö jakoi palkintoja kolmessa sarjassa: ympäristö, henkilöstö ja yhteiskunta, joista viimeksi mainitussa Posti sai kultamitalin. Näiden "sydämenlyöntien" tarkoituksena on nostaa esiin Euroopan postien yritysvastuun hyviä käytäntöjä.

Posti kuljettaa kotiaterioita yli 40 paikkakunnalla vanhusten koteihin sekä 80 paikkakunnalla laitosaterioita muun muassa päiväkoteihin ja kouluihin.

– Posti on haluttu kumppani, koska meillä on mahdollisuus saada kalustoa ja työntekijöitä käyttöön tällaiseen päivittäiseen, lyhytaikaiseen toimintaan, tuotepäällikkö Jyri Westerholm sanoo.

Ateriakuljetuskonsepti hyödyttää kaikkia osapuolia. Kunnat hyötyvät Postin laajasta jakeluverkosta ja -kalustosta. Posti puolestaan on saanut kuljettajilleen lisää työtä ja kuljetettavaa perinteisen kirjepostin vähetessä. Postinjakajille ruokakuljetukset tuovat vaihtelua työpäivään ja mielenkiintoisia asiakaskohtaamisia.