Vuoden 2015 kohokohtia

Lanseerasimme vuoden aikana monia uusia palveluja ja tuotteita sekä julkistimme yhtiön uuden strategian. Kohokohtia olivat muun muassa Postisen lanseeraus, robottikopterikokeilu sekä Liedon logistiikkakeskuksen ja Vantaan Voutilan uuden varaston käyttöönotto. Teimme vuoden aikana myös yrityskauppoja, joista merkittävin oli kansainvälisen rahtiliiketoiminnan myynti.

Q3

Uusi tuote osoitteettomaan markkinointiin

Uusi tuote osoitteettomaan markkinointiin

Posti lanseerasi osoitteettomaan markkinointiin uuden tuotteen, Postisen. Kotitaloudet ovat saaneet maaliskuun alusta alkaen kahdesti viikossa mainokset ja muut osoitteettomat lähetykset erillisessä kääreellisessä lähetysnipussa. Postinen auttaa erottamaan mainospostin muun postin joukosta. Postisen kokoamisessa käytetään apuna uutta teknologiaa, mikä keventää raskaita työvaiheita ja nopeuttaa toimintaa.

Kirsi Nuotto uutena jäsenenä Postin hallitukseen

Kirsi Nuotto uutena jäsenenä Postin hallitukseen

Posti Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 18.3.2015 Helsingissä. Postin hallituksen jäseninä jatkoivat Arto Hiltunen, Petri Järvinen, Petri Kokko, Jussi Kuutsa, Päivi Pesola, Marja Pokela ja Suvi-Anne Siimes. Hallitukseen uudeksi jäseneksi valittiin Kirsi Nuotto. Hallituksen puheenjohtajana jatkoi Arto Hiltunen ja varapuheenjohtajana Päivi Pesola.

Posti ja Diakonissalaitoksen Hoiva laajensivat hoiva- ja kotipalveluja yhdessä

Posti ja Diakonissalaitoksen Hoiva laajensivat hoiva- ja kotipalveluja yhdessä

Lampun vaihdossa tai pyykkien ripustamisessa apukädet olisivat monelle ikäihmiselle toivottavia. Tähän tarpeeseen syntyi uudenlainen kotipalvelu. Palvelussa sama ihminen, joka tuo kotiin ruuan, hoitaa myös sen lämmittämisen, esillepanon ja esimerkiksi jääkaapin siivouksen ja roskien viemisen.

Kaksi perinteistä oman alansa toimijaa laittoivat osaamisen yhteen uudella tavalla. Postin järjestämien ateriakuljetusten oheen liitettiin muita arkisen kodinhoidon palveluja. Erilaisia hoivapalveluja tarjoava Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva ja Posti käynnistivät uuden palvelun Espoossa huhtikuussa.

Posti myi Skandinavian maantierahdin

Posti myi Skandinavian maantierahdin

Posti jatkoi strategian mukaista logistiikkaliiketoiminnan kannattavuuden parantamista myymällä huhtikuussa Skandinavian maantierahtiliiketoiminnan tanskalaiselle Nordic Transport Groupille (NTG). Kauppaan kuului myös kansainvälinen maantie-, lento- ja merirahtiliiketoiminta Suomessa.

Posti tarjoaa myös jatkossa logistiikkapalveluita Suomessa pakettipalveluissa, yritysten kuljetuspalveluissa ja toimitusketjuratkaisuissa. Ruotsissa jatketaan verkkokaupan myötä kasvavassa pakettiliiketoiminnassa. Kansainvälisen rahdin palvelut tarjotaan jatkossa kumppaniverkoston kautta.

Palvelupisteverkoston uudistus käynnistyi

Palvelupisteverkoston uudistus käynnistyi

Posti käynnisti huhtikuussa palvelupisteverkoston uudistuksen. Postilla on jatkossa 21 omaa myymälää, ja 77 myymälän osalta aloitettiin neuvottelut palvelujen siirtämisestä kumppaniyritysten hoidettaviksi. Lisäksi Posti avaa 100 uutta palvelupistettä. Palvelupisteiden kokonaismäärä kasvaa yhteensä 1 500:aan.

Muutokset etenevät myymälöittäin kumppaniyritysten kanssa käytävien neuvottelujen myötä ja ne toteutetaan seuraavien kahden ja puolen vuoden aikana.

OpusCapita osti Kredithanterarna- ja Svenska Fakturaköp -yhtiöt

OpusCapita osti Kredithanterarna- ja Svenska Fakturaköp -yhtiöt

OpusCapita osti huhtikuun lopussa ruotsalaiset Kredithanterarna- ja Svenska Fakturaköp -yhtiöt. Yritysostojen myötä OpusCapita vahvisti tarjoomaansa entisestään saatavien hallinnalla.

Ostot olivat luonnollinen osa OpusCapitan pyrkimyksissä tarjota asiakkailleen kattava ratkaisu saatavien hallintaan. Kredithanterarna toi OpusCapitaan vankkaa toimialaosaamista Ruotsin markkinoilta. Kredithanterarnan nykyinen johto ja organisaatio säilyivät ennallaan yhtiön siirtyessä OpusCapitaan.

Uusi strategia tähtää uudistumiseen

Uusi strategia tähtää uudistumiseen

Posti Group julkisti kesäkuussa uuden strategian ja painopisteet vuosille 2015–2017. Postin tavoitteena on olla vuonna 2018 asiakkaiden ensisijainen valinta postin ja logistiikan palvelujen tarjoajana. Tärkeimpänä taloudellisena tavoitteena Postilla on hyvän kannattavuuden ylläpitäminen.

Postialan murros kiihtyy tulevina vuosina kirje- ja lehtijakelumäärien laskiessa jyrkästi sähköisen viestinnän seurauksena. Digitalisoituminen muuttaa Postin liiketoimintamalleja ja luo uusia palveluja ja kasvumahdollisuuksia. Samalla kilpailu kiristyy posti- ja logistiikkapalveluissa, ja verkkokaupan merkitys kasvaa. Paras asiakaskokemus, monikanavainen palvelu, uudistumiskyky ja osaava henkilöstö ovat tärkeimpiä menestystekijöitä.

Nämä trendit ovat taustalla Postin Groupin strategiassa uudistaa yhtiöstä asiakaskeskeinen, ensiluokkainen ja kannattava posti- ja logistiikka-alan palveluyritys.

Patrik Sallnerista OpusCapitan toimitusjohtaja

Patrik Sallnerista OpusCapitan toimitusjohtaja

OpusCapita nimitti uudeksi toimitusjohtajakseen Patrik Sallnerin (MBA, MA, M.Sc., 45) 5.10. alkaen. Sallner siirtyi OpusCapitalle MariaDB Corporationin toimitusjohtajan tehtävistä. Tätä ennen hän on työskennellyt kansainvälisissä johtotehtävissä muun muassa F-Securella, Nokialla ja McKinseylla.

Postinkulku digiaikaan - postinjakajien käyttöön älypuhelimet

Postinkulku digiaikaan - postinjakajien käyttöön älypuhelimet

Postin asiakkaat saavat aiempaa räätälöidympää palvelua, kun Posti hankkii postinjakajilleen mukana kulkevat älylaitteet. Niiden avulla postinjakajat saavat myös liikkeellä ollessaan tärkeää lisätietoa postinjakeluun, verkkokauppaostoksiin, ateriakuljetuksiin tai asiakkaan toivomiin muihin palveluihin liittyvistä muutoksista.

Postinjakajat kohtaavat arkipäivisin yhteensä noin kolme miljoonaa kotitaloutta ja yritystä. Suurelle osalle heistä palvelujen ostaminen ja tilaaminen digikanavien kautta on jo arkea. Digiaikaan ja postinjakeluun sopivat työkalut ovat osa Postin uudistuvaa palvelua ja jakelutyön monimuotoistumista.

Laitteiden kokeilu aloitettiin loppuvuodesta 2015. Tuhansia kappaleita koskevat laitehankinnat aloitetaan vuonna 2016.

Postin uusi logistiikkakeskus Liedossa tehostaa verkkokauppaa

Postin uusi logistiikkakeskus Liedossa tehostaa verkkokauppaa

Turun lähellä Liedossa syksyllä avattu Postin uusi logistiikkakeskus on verkkokaupan HUB eli keskusterminaali. Sen kautta kulkee merkittävä määrä Turun talousalueen satamien kautta Suomeen tulevia verkkokaupan lähetyksiä ja Suomesta ulos lähtevää tavaraa.

Postin teknologiainvestoinnit ja uudistetut palvelut vastaavat kasvavan verkkokaupan tarpeisiin. Kauppias saa lisää myyntipäiviä ja kuluttaja paketin perille jopa saman päivän aikana. Pakettien määrä lisääntyy verkkokaupan myötä 4−5 %:n vuositasolla.

Vantaan logistiikkakeskus, jossa on robottiavusteinen hybridivarasto ja Liedon logistiikkakeskus uusimmalla lajitteluteknologialla varustettuna ovat yhdessä Postin vastaus paketti- ja verkkokauppa-asiakkaiden toiveisiin. Postilla on omassa kokoluokassaan yksi Euroopan uudenaikaisimpia lajittelu- ja palvelukokonaisuusratkaisuja niin teknologian kuin palvelujen integroinninkin osalta.